חוזר בנושא חסכון וסיוע לעצמאים

בינואר 2017 , במסגרת חוק ההסדרים נקבע כי מוטלת החובה על כל בעל עסק להפריש כספים לפנסיה. להלן סקירה בנושא:

מבוא – מטרות ונקודות החוק

פרק "חסכון וסיוע לעצמאים" במסגרת "חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2017-2018) , התשע"ז 2016 " (להלן "חוק ההסדרים") דן בהבטחת החסכון לעצמאים (-עד שנת 2017 לא חלה על העצמאים החובה להפקיד בקופות קצבה בעוד שלשכירים קיימת חובה זו משנת 2008). חסכון זה עוזר לעצמאי בשתי תקופות עיקריות:

  • במצב אבטלה.
  • כאשר העצמאי הגיע לגיל פרישה.

הגדרות בסיסיות

"הכנסה חייבת בהפקדה" – הכנסה המופקת בהתאם לסעיף 2 (1) -השתכרות או רווח ממעסק או משלח יד ו- 2 (8) – השתכרות או רווח שמקורם בחקלאות, לפקודת מ"ה.
עצמאי החייב בהפקדה – עצמאי אשר בתום שנת המס מתקיימים לגביו שלושת התנאים הבאים:

  1. מלאו לו 21.
  2. טרם הגיע לגיל פרישה מוקדמת (משתנה לפי תאריך הלידה)
  3. חלפו 6 חודשים מהמועד בו נרשם לראשונה כעוסק.

"מצב אבטלה" – מצב בו העצמאי חדל לעסוק במשלח ידו או סגר את עסקו.

עיקרי החוק

  • שיעורי ההפרשה – על העצמאי להפריש תשלומים לפי השיעורים הבאים:
    1. על הכנסה חייבת עד 4,837 (-מחצית השכר הממוצע, 2017) יש להפריש 4.45%.
    2. על הכנסה חייבת בין 4,837 ל- 9,673 (-השכר הממוצע, 2017) יש להפריש 12.55%.
    חשוב לציין שהחוק מחייב להפריש עד גובה השכר הממוצע, כך שבמידה ולבעל העסק הכנסה הגבוהה מהשכר הממוצע אין חובה להפריש בגינה, אם כי מומלץ.
  • עצמאי שהינו גם שכיר – במצב כזה יש להתחשב בהפרשת המעסיק. במידה והיא מעל הסכום אותו בעל העסק חייב להפריש לפי החוק החדש אזי אין חובה על העצמאי להפריש כלל, אולם במידה והפרשת המעסיק נמוכה מההפרשה על פי חוק על העצמאי להשלים את ההפרשה.
  • יש לשלם תשלומים אלו עד תום שנת המס אליה הם מופקדים. במידה ובעל העסק לא הפריש תישלח אליו התראה ובמידה והוא לא יתייחס להתראה יוטל עליו קנס של 500 שח.
  • דמי אבטלה – רק כאשר בעל העסק מוגדר כי הוא סגר את עסקו אזי הוא זכאי לדמי אבטלה. חשוב לציין שדמי אבטלה אלו נגבים מכספי הפנסיה אותם הוא הפקיד (ולא מכספי מדינה כמו שכיר). דמי האבטלה אותם בעל העסק יכול למשוך הינו הסכום הנמוך מבין אלו:
    1. שליש מהסכום שהופקד.
    2. סך שנתי של 12,230.
  • מצורפת טבלה להמחשת עקרונות החוק:

קופות הפנסיה השונות

  • מהן קופות החסכון השונות ומה המומלצת – ישנם שלושה סוגים של קופות לחסכון: קופות גמל, קרנות פנסיה וביטוח מנהלים. לכל קופה יש את היתרונות שלה ולכן ההמלצה היא להתייעץ עם יועץ פנסיוני על מנת לבחור את הקופה העדיפה לכל אחד.

לסיכום

אין אף אחד שדואג לכם יותר מכם, אבל בהחלט ניתן לזהות שינוי בהתייחסות לעצמאים, ניתן לראות זאת בין השאר בחוק ההסדרים 2017 , באישור הצעת החוק הממשלתית להסדרת מוסר התשלומים לספקים, וכן בקמפיינים שמנהלים בנקים לפרילנסרים, אבל הדרך עוד ארוכה. לכן, עלינו להמשיך להתנהל בצורה אחראית לגבי העתיד.

אין להסתמך על תוכן חוזר זה ו / או לעשות בו שימוש כלשהו מבלי לקבל עצה מקצועית מתאימה שכן אין מטרת החוזר אלא להסב את תשומת לבך לאמור בו.

דילוג לתוכן