חוזר בנושא זקיפת הוצאות רכב\אופנוע

מס הכנסה מכיר בהוצאות עסק שאינן הוצאות ישירות של העסק, אחת מההוצאות האלה היא הוצאה בגין הרכב. מס הכנסה מכיר בכל הוצאה שהיא לצורך ייצור הכנסה ולכן הוא אינו מתעלם מהוצאה בכל הקשור לרכב המפיק את ההכנסה הזו.

לפני שנפרוש את שיטות זקיפת ההוצאות נבקש להגדיר מה הן ההוצאות המותרות בזקיפה ומהו הרכב המוגדר בתקנות מס הכנסה שאפשר להכיר בהוצאותיו.

הוצאות המוכרות לזקיפה – על פי תקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות רכב), התשנ"ה- 1995 (להלן: "תקנות הרכב") יותרו בניכוי הוצאות רכב בעסק, הוצאות כגון: כל סוגי הביטוחים, אגרות – כולל נסיעה בכביש 6, וכן הוצאות ששולמו בשנת המס בשל רישוי הרכב, ביטוח חובה ששולם עליו, ביטוח מקיף ששולם עליו, דמי שכירות ששולמו בעד רכב שהושכר, רכישת דלק, רכישת שמנים, תיקון הרכב והחזקתו, חניה שאינה במקום העיסוק או סמוך אליו, אגרה וכן פחת בשנת המס בשל הרכב.

רכב המוגדר בתקנות מס הכנסה – רכב מוגדר בתקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות רכב) כך:

  1. אופנוע שסיווגו L3 כמשמעותו בתקנות התעבורה, התשכ"א- 1961.
  2. רכב שסיווגו M1 ורכב שסיווגו N1 , כמשמעותם בתקנות התעבורה, התשכ"א- 1961.
  3. אינו רכב עבודה כמשמעותו בפקודת התעבורה.
  4. אינו רכב תפעולי כמשמעותו בתקנות הרכב.
  5. משקלו הכולל של הרכב הוא פחות מ- 3,500 ק"ג.

בחוזר זה לא נעסוק ברכב שמשקלו עולה על 3,500 ק"ג רק נציין שבגין רכב שכזה כל הוצאה מותרת בניכוי.

שיטות זקיפת ההוצאות

מס הכנסה מציע שתי חלופות לזקיפת ההוצאות:

חלופה ראשונה זקיפה מלאה – האפשרות הראשונה היא להכיר את כל הוצאות הרכב במשך השנה פחות שווי שימוש שנתי של הרכב.

חלופה שניה הכרה ב 45% מהוצאות הרכב – באפשרות זו אין לבצע שום חישוב פרט לנטילת 45% מהוצאות הרכב.

חשוב לציין שברב המקרים האפשרות השנייה היא האפשרות העדיפה, שכן הוצאות הרכב לרב אינן מגיעות לסכומים הגבוהים של פי שניים משווי השימוש.

נקודה נוספת לציון היא שמס הכנסה מבקש לראות יומן נסיעות של הרכב או לפחות תיעוד של מספר הקילומטרים שהרכב עבר במהלך השנה. באמצעות אחד מהתיעודים המוזכרים לעיל מס הכנסה יכול לשער האם אכן הרכב שימש בעיקרו את העסק או שהזקיפה היא לא כדין. לכן, חשוב לערוך יומן המציין לפחות את
קילומטראז' הפתיחה של הרכב לאותה שנת המס ואת קילומטראז' הסגירה שלו.

אין להסתמך על תוכן חוזר זה ו / או לעשות בו שימוש כלשהו מבלי לקבל עצה מקצועית מתאימה שכן אין מטרת החוזר אלא להסב את תשומת לבך לאמור בו.

 

דילוג לתוכן